2016. február 23., kedd

Digitális tanári kompetenciáim



A TPACK modell:

A fenti modell alapján a három fő területre oszthatjuk a tanárok kompetenciáit. Digitális, Pedagógiai, Szaktárgyi. 
Szaktárgyi tudásom fejlődése az egyetemi óráim többségében fókuszban van. Az eredményekről pedig az átlagom és a mintatanterv szerinti haladás ad információt. 
Pedagógia fejlődésem egyik színhelye az ELTE PPK által tartott óráim, továbbá tapasztalati úton, mivel magántanítványaim is vannak. 
Digitális kompetenciáim életkoromból (is) fakadóan otthonosan kezelem a számítógépeket, okos-telefonokat, projektorokat. A Prezi az Excel, Word és Powerpoint ismerete és kezelése ma már elengedhetetlen mind tanárok, mind diákok számára.  Tanárként fontosnak tartom, hogy okos-táblával is gyorsan és gyakorlottan bánjak majd. Úgy gondolom jó esélyeim vannak a hozzá szükséges kompetenciák elsajátításához. Azon gyerekek számára, akik beleszülettek a 21. századi technológiába minden sokkal gyorsabb és könnyebb.  
Az ISTE egy fejlődésközpontú modell. Az alábbi kép a számomra fontos általános elvárásokat tükrözi, a tanulási/ tanítási folyamattokkal kapcsolatban. 


Az ISTE modell összetett. Kulcsfogalomként megjelenik a digitális állampolgárság fogalma. Ennek lényege az online és offline világ kompetenciáinak összekapcsolása. Az ISTE digitális állampolgárság kompetenciarendszerének 9 alkotóeleme a következő:
digitális hozzáférés,
digitális műveltség,
digitális kommunikáció,
digitális kötelezettség és felelősség,
digitális etikett,
digitális biztonság,
digitális kereskedelem,
digitális jog,
digitális egészség és közérzet. (Ollé János: A digitalis állampolgárság értelmezése és fejlesztési lehetőségei)
Ahhoz, hogy diákjainkat segítsük a digitalis állampolgárrá válásban, ahhoz nekünk is azzá kell válni. Számomra itt a legfontosabb a digitalis biztonság és adatvédelem. Manapság a cyberbullying-tól való védelem rendkívül fontos! Véleményem szerint digitalis kompetenciáim közé tartozik a cyberbullying-al kapcsolatos tudásom. Kamaszkorban meggondolatlanok vagyunk, hirtelen döntünk, anélkül, hogy mérlegelnénk tetteink a következményeit. Borzasztóan fontosnak tartom, hogy felhívjuk a diákok figyelmét erre, így megelőzendő, hogy bántsák társaikat.

Egy szó mint száz, digitális kompetenciáim fejlesztése ugyanolyan kulcsfontosságú, mint pedagógia és szaktudási fejlődésem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése