7. feladat – Tanítási filozófiám
Minden tanárnak megvan a maga tanítási filozófiája, még akkor is ha ez talán nincs explicite kifejezve. Fontosnak és hasznosnak tartom, hogy egy tanár tisztában legyen azokkal a módszerekkel, amiket követni akar és azokkal az értékekkel, amelyeket át kíván adni diákjainak.
De továbbá az én véleményem az, hogy sokkal fontosabb, hogy érzéssel, és egyben önreflexíven tanítsunk mint, hogy begyakorolt, új vagy régi, divatos tanításelméleti módszereket alkalmazzunk. Mivel még nem tanítottam egy osztályt sem, ezért egyelőre úgy gondolom, az a legjobb ha egy fiatal, kezdő tanár ismer több tanulási- és tanítási módszert, elméletet és a személyiségének és az osztálynak megfelelőt tudja alkalmazni őket. Természeten, ahogy az ember halad előre a pályán egyre jobban körvonalazódik előtte a saját tanítási filozófiája. Számomra a hitelesség nagyon fontos.
Ehhez elengedhetetlennek tartom a célok egyértelmű kitűzését. Fontos átgondolni, mennyire tartjuk fontosnak a diákok szaktárgyi-, lelki-, szellemi-, személyiségfejlődését. Számomra ezek mind fontosak, különösen személyiség és szellemi fejlődésük. Talán meglepő ezt hallani, de szerintem matematika szakos tanárként nagyon fontos a gyerekek kreativitását fejleszteni. Ezért számomra leginkább a kognitivizmus és a behaviorizmus szimpatikus.
Egy másik sarkalatos pont számomra a diákok motiválása és ösztönzése az úgynevezett life long learning életstílusra. Ennek érdekében érdemes többféle tanulási stratégiával megismertetni a gyerekeket és gyakoroltatni ezeket, hogy megtalálják a hozzájuk illőt, hiszen nem vagyunk egyformák, van aki vizuális típus, valakinek a kinetikus intelligenciája magasabb.
Tanárként persze fölérendelt, hatalmi pozícióban vagyunk, amit tudatosan és megfelelően kell használnunk. Az értékelés is a tanári feladatok közé tartozik. Fontos, hogy ismerjük a jegybeli értékelés hátrányait, korlátait, az írásbeli és szóbeli értékelések módját és diákokra gyakorolt hatásait. Fontos, hogy saját metakommunikációnkkal is tisztában és összhangban legyünk.
Nem hanyagolható szempont, hogy egy tanár legyen naprakész, mind a szakmai történésekben, mind a modern technológia kezelésében. Tanárként ösztönözve vagyunk arra, hogy próbáljunk lépést tartani a fiatalokkal.
Végezetül még kiemelném, hogy nem csak szakmai hozzáértésünk nélkülözhetetlen a tanári pályán, de lélekjelenlétünk, türelmünk és vidámságunk is.
De továbbá az én véleményem az, hogy sokkal fontosabb, hogy érzéssel, és egyben önreflexíven tanítsunk mint, hogy begyakorolt, új vagy régi, divatos tanításelméleti módszereket alkalmazzunk. Mivel még nem tanítottam egy osztályt sem, ezért egyelőre úgy gondolom, az a legjobb ha egy fiatal, kezdő tanár ismer több tanulási- és tanítási módszert, elméletet és a személyiségének és az osztálynak megfelelőt tudja alkalmazni őket. Természeten, ahogy az ember halad előre a pályán egyre jobban körvonalazódik előtte a saját tanítási filozófiája. Számomra a hitelesség nagyon fontos.
Ehhez elengedhetetlennek tartom a célok egyértelmű kitűzését. Fontos átgondolni, mennyire tartjuk fontosnak a diákok szaktárgyi-, lelki-, szellemi-, személyiségfejlődését. Számomra ezek mind fontosak, különösen személyiség és szellemi fejlődésük. Talán meglepő ezt hallani, de szerintem matematika szakos tanárként nagyon fontos a gyerekek kreativitását fejleszteni. Ezért számomra leginkább a kognitivizmus és a behaviorizmus szimpatikus.
Egy másik sarkalatos pont számomra a diákok motiválása és ösztönzése az úgynevezett life long learning életstílusra. Ennek érdekében érdemes többféle tanulási stratégiával megismertetni a gyerekeket és gyakoroltatni ezeket, hogy megtalálják a hozzájuk illőt, hiszen nem vagyunk egyformák, van aki vizuális típus, valakinek a kinetikus intelligenciája magasabb.
Tanárként persze fölérendelt, hatalmi pozícióban vagyunk, amit tudatosan és megfelelően kell használnunk. Az értékelés is a tanári feladatok közé tartozik. Fontos, hogy ismerjük a jegybeli értékelés hátrányait, korlátait, az írásbeli és szóbeli értékelések módját és diákokra gyakorolt hatásait. Fontos, hogy saját metakommunikációnkkal is tisztában és összhangban legyünk.
Nem hanyagolható szempont, hogy egy tanár legyen naprakész, mind a szakmai történésekben, mind a modern technológia kezelésében. Tanárként ösztönözve vagyunk arra, hogy próbáljunk lépést tartani a fiatalokkal.
Végezetül még kiemelném, hogy nem csak szakmai hozzáértésünk nélkülözhetetlen a tanári pályán, de lélekjelenlétünk, türelmünk és vidámságunk is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése